Pred tremi desetletji je Osnovna šola Milojke Štrukelj Nova Gorica sprejela odločitev, da postane Zdrava šola in v svoje šolsko okolje vključi promocijo zdravja kot del svojega vsakdanjika.
V skrbi za zdravje učencev, zaposlenih na šoli in staršev je bilo v teh treh desetletjih izvedenih ogromno aktivnosti in dejanj, ki so prispevale k dobremu počutju in ohranjanju zdravega bivanjskega okolja.
Brez entuziazma in požrtvovalnosti tima zdravih šol se danes ne bi mogli s ponosom ozirati na prehojeno pot. Tim zdrave šole na OŠ Milojke Štrukelj Nova Gorica deluje kot dobro uigran orkester, ki ga ves ta čas uspešno vodi ga. Liljana Sulič.
Ingrid Markočič Tadič, regijska koordinatorica zdravih šol, NIJZ OE Nova Gorica
Po dogodku je steber Zdrave šole na OŠ Milojke Štrukelj Nova Gorica, Lilijana Sulič, ki je tudi socialna delavka na šoli, strnila svoje vtise:
To je bil velik dogodek, ki se ga je udeležilo veliko ljudi. Ta dan smo na podružnici Ledine posadili tudi drevo, ki nam ga je podaril NIJZ Nova Gorica, v spomin, da smo v projektu že 30 let. Mislim, da je zdrava šola tako področje dela, kjer se lahko neprestano razvijamo in kjer lahko navežemo stike z učenci, učitelji, starši in z lokalno skupnostjo. Tukaj lahko skupaj sodelujemo za dobre namene.
Dejavnosti in delavnice, ki so se na ta dan odvijale na Bevkovem trgu in v Borovem gozdičku so pohvalili tudi učenci, ki so prišli iz drugih slovenskih krajev. Bilo je zelo lepo, da so na tako majhnem prostoru poskusili tako raznolike zadeve (npr. merjenje pritiska, oživljanje, kako je, če se ne upošteva pravil v prometu, čiščenje zob, koliko sladkorja je v pijačah). Običajno na naravoslovnem dnevu spoznamo eno od teh stvari, tukaj pa so lahko spoznali več področij v zelo kratkem času. Na delavnicah so tudi sami sodelovali (pri analizi vode in možganski telovadbi).
Tudi sama prireditev na MONG je bila zelo prisrčna. Všeč mi je bilo, ker je bil prisoten tudi podžupan. Prisotnih je bilo veliko ravnateljev in učiteljev s sosednjih šol, ki jim je bilo zelo zanimivo, kako smo predstavili 30 let delovanja zdrave šole na naši šoli. Nastopili so tudi učenci z Ledin in z naše šole, govori pa so bili kratki in jedrnati, kar mi je zelo všeč.
Lilijana Sulič, socialna delavka in vodja zdrave šole na OŠMŠ NG
Vtise obiskovalcev delavnic in mnenja izvajalcev dejavnosti so šolski novinarji strnili v kolažu utrinkov.
CKZ GIBANJE
Gibanje je zelo pomembno in fizioterapevti rečemo, da je gibanje življenje. Če povem na primeru, ko ležimo, smo lahko utrujeni ali pa je z našim telesom nekaj narobe. Kot v bolnici, kjer vsi ležijo.
Glede gibanja upoštevamo priporočila svetovne zdravstvene organizacije. Naše telo se mora gibati petkrat na teden po pol ure zmerno intenzivne vadbe. To pomeni, da gremo recimo hodit, vendar se moramo tudi zadihati. To je dobro za naš srčno žilni sistem. Priporočajo tudi dvakrat na teden vaje za gibljivost, ravnotežje, koordinacijo in mišično moč.
Barbara Lemut, fizioterapevtka v ZD Nova Gorica
CKZ TPO, AED
Znanje pravilnega izvajanja temeljnih postopkov oživljanja je v vsakdanjem življenju izredno pomembno in nujno, saj lahko že pred prihodom reševalne ekipe nudimo pomoč ter morda rešimo življenje.
Delavnica TPO z uporabo avtomatskega defibrilatorja (AED) je ponujala praktični prikaz dela z možnostjo udeležbe oz. poskusa TPO.
VARNA ŠOLA
Na šolskem centru Nova Gorica imamo oddelek prometne varnosti, poučujemo o varnosti v cestnem prometu.
Zakaj o varnosti?
Zato ker se prav vi, mladi ne zavedate, kako nevarno je biti udeleženec prometa na cesti kot pešec, kolesar, motorist, avtomobilist, pa tudi potnik v vozilu. Tukaj imamo delavnice, ki predstavljajo reakcijske čase z ravnili, predstavljamo vam tako nevarnost alkohola in vpliv alkohola na človeški organizem, naredili pa smo tudi igrice in zloženke s prometnimi znaki.
Miran Mozetič, ŠC Nova Gorica
MERITVE ZDRAVSTVENE ŠOLE
Kaj merite tukaj?
Pritisk, kisik v krvi in bitje srca.
Kaj naredimo, če imamo previsok ali prenizek pritisk?
Če imamo previsok pritisk se moramo izogibati slani hrani, če imami prenizek pritisk, pa moramo jesti slane izdelke, npr. suhomesne izdelke.
Ali je pritisk odvisen od naše športne aktivnosti?
Ja, športniki imajo višji pritisk. Od športne aktivnosti je pa odvisno tudi bitje srca, saj imajo športniki večjo srčno mišico.
dijakinja Zdravstvene šole Nova Gorica
Pritisk se nam poviša, ko smo športno aktivni, ko smo pod stresom (pisanje testa, pomemben dogodek).
Pritisk nam pade, ko smo umirjeni, sproščeni (priprava na spanje).
Simptomi visokega pritiska so hitro bitje srca, potenje, tresenje.
Rene Humar, ZŠ NG 2. letnik
ANALIZA VODE V BOROVEM GOZDIČKU
Kakšne so ugotovitve meritev?
Voda je močno onesnažena z nitrati, ti pa povzročajo rast alg, zaradi katerih je vsebnost kisika v vodi nizka. Voda je trda, kar pomeni, da vsebuje karbonate, ker so pri nas apnenčasta tla večinoma kalcijeve.
Temperatura je nizka: 17.5°C, tudi če je voda stoječa. Je tudi rahlo bazična in ima rahlo neprijeten vonj.
Darja Kašček, učiteljica kemije
Pričakovanje udeležencev in izvedba:
- Pred izvedbo poskusa sem mislila, da bo voda bolj motna, kot je bila. Ostalo me niti ni toliko presenetilo.
Nika Mamič, 9. d OŠMŠ NG
- Pričakovala sem, da bo voda veliko manj onesnažena.
Voda je močno onesnažena z nitrati Povprečna vsebnost je 3.8 g/ml, v Borovem gozdičku pa je okoli 20 g/ml.
Laura Muren Bratuž, 9. d OŠMŠ NG
MOŽGANSKA TELOVADBA
Kakšne vaje ste nam pokazali?
Pokazala sem vam vaje za stres. Najprej smo naredili dihalne vaje, ena od teh je bilo trebušno dihanje, potem smo s tapkanjem sprostili mišice in aktivirali možganske centre. Končali smo z najbolj pomembno vajo, z vajo povezovanja.
Koliko otrok ima težave s stresom?
Vedno več, zato so te vaje zelo uporabne, ker jih lahko učenci naredite vedno.
Doris Lozej, šolska psihologinja
CKZ SLADKORJI V PIJAČAH
Raziskave na slovenski ravni kažejo, da otroci in mladostniki uživajo preveč energijskih pijač (uživa jih vsak tretji mladostnik).
Posledice prekomernega uživanja energijskih pijač: podaljšanje občutka budnosti, ko pa ta učinek popusti, postanemo tesnobni, depresivni, razdražljivi. Na otroke in mladostnike delujejo bolj obremenjujoče, ker imajo nižjo telesno maso.
Po energijskih pijačah največkrat posežemo zaradi sladkega okusa. Sladkor dodajajo zato, da prekrijejo grenek okus kofeina. V pločevinki Red Bull-a je toliko kofeina, kot v skodelici dveh kratkih kav.
Jerica Gruden, dipl. dietetičarka CKZ ZD NG
Starejši udeleženki delavnic sta povedali, da redko kdaj pijeta sladke pijače, najljubši sta jima ribezov sok in limonada. Menita, da so učinki sladkih pijač negativni, pretiran vnos sladkorja v telo škoduje, posebej, če imaš kakšno bolezen, povezano s tem, te utruja.
ZDRAVA PREHRANA, OŠ KOZARA
Učenci OŠ Kozara in njihove mentorice so predstavili pripravo zdrave prehrane in načine sproščanja.
Kako so izvedli delavnico, je povedala učenka Ljubica z OŠ Kozara, in sicer tako, da so pomagali pri pripravi hrane (tunin namaz, namaz z drobnjakom), izdelovali so stresne žogice za sproščanje, smejalne karte … Na delavnici je zelo uživala.
Ljubica Jančeva, OŠ Kozara
ZPM Nova Gorica
ZPM je imela predstavitev letovanj in taborov. Izdelovali so terapevtsko žogico – žogico za umirjanje in seznanjali mimoidoče o pomembnosti povezovanja z naravo – ponujali so sadike (stare sorte paradižnikov idr.).
ZOBNA PREVENTIVA
Na koliko šolah izvajate akcijo?
Zajema vse šole na celotnem goriškem področju. To je 25 osnovnih šol s podružnicami. Tekmujejo učenci od 1. do 9. razreda.
Se vam zdijo rezultati dobri ali slabi?
Rezultati se izboljšujejo, pozna pa se koronsko obdobje, ko se zobna preventiva ni izvajala in je bila tudi ustna higiena slabša. Sva pa zadovoljni z rezultati.
Nelida Casarsa, višja med. sestra zobna preventiva NG
ČEBELARSTVO ŠČUKA
Kakšen je pomen čebel za obstoj življenja na Zemlji?
Obstoj čebel je zelo pomemben, vsaka tretja žlica hrane za človeka je pomembna, tako da smo odvisni od čebeljega opraševanja, se pravi: kar se je letos izkazalo v naravi, že češenj bo zelo malo, sadja, zelenjave, tako da je to zelo pomembno.
Katere naloge vse opravljajo čebele?
Čebele oprašujejo sadje, zelenjavo … zelo so pomembne za opraševanje. Oprašujejo do 80% rastlin in sadja.
Kaj pa njihov proizvod med? Kakšni vse so zdravilni učinki medu?
Med je zelo antiseptičen, lajša bolezni dihal, črevesja, je sestavina za vse zdravilne učinkovine, za prehlad, za nespečnost na primer je zelo priporočljiv kostanjev med. Razne medove, kot je akacijev, lahko mešamo s kašnimi sladicami, piškoti. Med se lahko daje tudi direktno na ureznine, rane in je zelo dober, ker rano razkuži. Tako da na ureznino, rano, ki je niti ni treba izpirati z vodo, lahko damo kar direktno med, čeprav je ob večjih poškodbah priporočljiv obisk najbližjega urgentnega centra.
Se vam zdi, da se veliko ljudi ukvarja s čebelarstvom?
Mislim, da ja, zelo veliko.
Kako pogosto pa vi uživate med in ga dodajate hrani?
Mi povprečno čez teden, ko je bolj malo časa, ga ne dosti, lahko eno žličko na dan; čez vikende in praznike, ko smo doma, pa je stalno na mizi, tako da zajtrki so pri nas popolni le z medom in maslom.
Robert Ščuka, čebelar
VODNA ŠOLA
S katerimi akcijami in dejavnostmi se kaže vodna šola?
V šoli otroci pijejo samo vodo in nesladkane pijače. Učenci so dobili bidončke, da ne uporabljajo plastičnih lončkov. Vodo pijejo tudi med poukom in kosilom. Učitelji spodbujajo otroke k pitju vode, ker potem lažje spremljajo pouk.
Se vam zdi, da zaradi tega pijejo več vode?
Ja, ljudje se vedno bolj zavedajo, da pitje sladkanih pijač ni zdravo in pijejo več vode.
Alenka Krapež, laborantka na OŠMŠ NG
PROSTOVOLJCI
Na šoli že veliko let delujejo učenci prostovoljci, ki poleg pomoči mlajšim pri učenju pomagajo tudi pri prireditvah. Nekateri poskrbijo za urejenost in organizacijo, nekateri predstavljajo našo šoli na aktiven način, saj poskrbijo za skupnostno socialno delo – na prireditvi so mimoidoče spraševali, kaj jim pomeni zdravje; o njih so se pogovarjali o zdravju in jih osveščali.
VODEN OGLED PO NOVI GORICI
Pri zgodovinskem krožku so učenci pripravili traso, kaj želijo o svojem mestu povedati ostalim učencem, ki prihajajo iz drugih slovenskih OŠ. Kot mentorica sem jih usmerjala, kaj naj ostalim učencem o mestu povedo, da bo zanimivo in ne bo preveč podatkov. Učenci so si razdelili odseke poti, razmišljali so tudi o tem, kje se bodo ustavili, kje bodo iskali senco, kako morajo biti obrnjeni proti publiki, da so jih ostali slišali.
Katjuša Batič, učiteljica na OŠMŠ NG
Vtisi:
- Najbolj mi je bila všeč delavnica, kjer so nam pokazali postopek oživljanja. Presenetili pa so me tudi podatki o tem, koliko sladkorja je v sladkanih pijačah. Tian Kobal, 8.a
- Najbolj zanimiva mi je bila delavnica, kjer smo skozi posebna očala videli, kakšen je občutek opitosti. Jasna Rupnik, 8.a
- Meni je bilo všeč na prometni delavnici in na delavnici, kjer smo poskusili različne zdrave namaze in piškote. Evlalija Valič, 8.a
- Delavnice so bile so zanimive, predstavili so nam mesto, predstavili so nam zdravo šolo. Alisa Volmajer OŠ Prežihovega Voranca Maribor
- Pri nas smo vključeni v projekt Zdrava šola že od vsega začetka, od kar je bila šola ustanovljena. Današnje stojnice so zanimive, ogledala sem si vse, najbolj so mi bile zanimive stresne žogice iz balonov. Hana Tia Srna in Julija Koren iz OŠ Antona Tomaža Linharta Radovljica.
- Veseli me, da lahko gostom iz cele Slovenije in Novogoričanom pokažemo, kaj kot šola počnemo v okviru Zdrave šole. Janez Kobe, ravnatelj OŠMŠ NG
Utrinki z ogleda Nove Gorice
Elis: Kaj ti je najbolj ostalo v spominu z ogleda Nove Gorice?
Alisa: Vrtnice in zgodba o zadnjem francoskem kralju.
Elis: Kakšen je celoten tvoj vtis o mestu?
Alisa: Lepo, zanimivo, lepe stavbe.
Dejan: Povprečno slovensko mesto, veliko vrtnic.
Marko: Čisto mesto, zelo lepa knjižnica.
Elis in Isa: Kaj vaju je najbolj očaralo?
Dejan: Najbolj letalo v tisti veliki stavbi.
Marko: Tudi mene.
Kristijan: Definitivno stojnice z zelo zanimivimi dejavnostmi.
Petra: Dejstvo, da je bilo mesto zgrajeno na pokopališču.
Maja: Definitivno zgodba o Milojki.
Elis in Isa: Ali veš, kaj je zdrava šola?
Alisa: Seveda, veliko gibanja in zdrava prehrana.
Dejan: V bistvu je zdrava prehrana in športna vzgoja.
Marko: In tudi pohod s šolo vsak teden.
Isa: Opiši mi vašo zdravo šolo.
Kristijan: Zdravi zajtrki, odziva se na probleme v zvezi z zdravjem in počutjem učencev.
Intervjuje so izvedli učenci: Jasna Rupnik, Tian Kobal, Rahela Luiza Peršin, Tinkara Kozjan, Tinkara Mrak, Evlalija Valič, Megi Bensa, Nace Valantič, Elis Žagar in Isa Pejović iz 8. a
pod mentorstvom učiteljic Alenke Čelik in Barbare Markič Gerbec.
Foto: Nina Rogelja, Barbara Markič Gerbec in Katjuša Batič